14 november 2020

Algemene beschouwingen begroting 2021

Als westerse wereld geloofden we sterk in vooruitgang en maakbaarheid. Maar de actualiteit heeft ons indringend met onze kwetsbaarheid en onzekerheid geconfronteerd. Hoe lang houdt COVID 19 de wereld nog in z’n greep? Wordt het ooit nog normaal? En welke impact heeft dit op mijn baan?

Vragen die heel wat prangender lijken dan een sluitende begroting. Toch is dat waar we het vanavond over hebben. Ook zonder corona hadden we op de langere termijn al een stevige uitdaging en die wordt nu zeker niet kleiner. De inkomsten staan onder druk, de uitgaven stijgen en onzeker is wat hiervan gecompenseerd gaat worden. De voorliggende begroting is terughoudend opgesteld, dat vinden we een goede zaak maar nog niet voldoende. Het komende jaar zullen we moeten gebruiken om keuzes te maken en deze niet over de verkiezingen heen te tillen.

Met de onzekerheid zien we maatschappelijke tegenstellingen toenemen. Al zijn we hier wat aardiger voor elkaar dan bijvoorbeeld in de VS, toch zien we ook hier verharding ontstaan op de voedingsbodem van angst en onzekerheid. Om hier mee om te kunnen gaan willen we daders aan kunnen wijzen. Daarom circuleren er volop complottheorieën. En kunnen we geen hedendaagse dader aanwijzen, dan kijken we naar het verleden en dagen onze voorouders voor het tribunaal van onze tijd.

Zo zien we hoe symbolen uit het verleden het moeten ontgelden, standbeelden en straatnamen staan ter discussie. Onze blik op het verleden wordt herijkt en collectief nemen we afstand van de fouten van onze voorouders. Maar zien we de blinde vlekken van onze eigen tijd wel?

Voorzitter, het college heeft toegezegd dat er een plan van aanpak komt om Terneuzen regenbooggemeente te maken. Kijkend naar de regenboogagenda concluderen wij dat het doel niet is om discriminatie tegen te gaan, maar om te bevorderen dat persoonlijke gevoelens de norm voor onze samenleving gaan bepalen. En daar gaat het mis. Wijgeloven in een absolute waarheid en als gevolg daarvan ook in absolute normen. We kunnen de richtlijnen van onze Schepper niet zonder schade negeren. Dus niet doen wat goed voelt, maar wat goed is.

En daarom word ik toch enthousiast bij de gedachte dat Terneuzen regenbooggemeente wordt. Graag leg ik u uit waarom: voor de 1e opgeschreven waarneming van de regenboog moeten we zo’n 4500 jaar terug in de tijd. Na de zondvloed die de door en door corrupte 1e wereld reinigde zoekt God de mens opnieuw op. Hij maakt een verbond met Noach en maakt op dat moment de regenboog tot symbool van Zijn betrokkenheid op en trouw aan de schepping. Zo is in de joods-christelijke traditie de regenboog al millennialang het symbool van Gods trouw.

Voorzitter, wij zijn van mening dat trouw datgene is wat onze samenleving nodig heeft. Vanzelfsprekend moet Terneuzen een betrouwbare gemeente zijn. Zeker ook ten opzichte van de zwakken en kwetsbaren in onze gemeente. Maar daarnaast mag er ook aan gewerkt worden om trouw in de samenleving te bevorderen. Trouw aan je partner als het lastig gaat in je relatie. Trouw aan je ouders als ze zorg nodig hebben. Trouw in je werk, trouw als betrokken burger. En dat gaat niet vanzelf, waar nodig moet de gemeente dan een helpende hand toesteken. Zo kunnen we trouw en vertrouwen als het cement vanonze samenleving bevorderen.

Financiën zijn belangrijk, we moeten vanzelfsprekend zorgen voor een sluitendebegroting, maar onze samenleving heeft meer nodig.

Dus voorzitter, laten we er met elkaar werk van maken dat Terneuzen een echte regenbooggemeente wordt, waar trouw 1 van de kernwaarden is.

De SGP fractie dankt u allemaal voor de goede samenwerking en wenst u alle goeds en Gods zegen toe voor het komende jaar.