7 februari 2022

Zelfwoonplicht

Bij de behandeling van de begroting voor 2022 heeft de SGP het initiatief genomen voor een motie over de zelfwoonplicht.  Met andere partijen is deze motie ingediend waarin het college gevraagd wordt om te onderzoeken of invoering van een zelfwoonplicht voor bestaande woningen wenselijk en haalbaar is. Deze motie is unaniem aangenomen.

De woningmarkt in Nederland verandert sterk en dit gaat ook onze gemeente niet voorbij. Hierdoor is het vooral voor starters lastig een passende woning te vinden. Daarnaast zien we dat veel woningen in het lagere segment opgekocht worden om deze vervolgens door te verhuren (al dan niet aan arbeidsmigranten). Om de druk op de woningmarkt te verlichten kan het inzetten van een bewoningsplicht een goed middel zijn. De gewijzigde woningwet die de 1e kamer op 6 juli 2021 heeft aangenomen geeft hier mogelijkheden voor. Met deze motie vragen we het college om een onderzoek naar de mogelijkheid en wenselijkheid daarvan in te stellen en hierbij na te gaan of dit ook ontstane onwenselijke situaties op kan lossen.