19 februari 2022

Waar staan wij voor

Bekijk hieronder ons verkorte verkiezingsprogramma.

Waarom Christelijke politiek

De SGP staat voor christelijke politiek bij een geopende Bijbel. Christelijke waarden en normen zijn voor ons heel belangrijk omdat we tot Gods eer willen leven en geloven dat deze waarden ook goed zijn voor alle mensen en iedereen op deze manier het beste tot zijn recht komt. Kortom, de Bijbel en Gods geboden vormen ons moreel kompas.

We hebben daarbij o.a. onderstaande uitgangspunten:

• De zondag als collectief rustmoment in onze economie en een dag van bezinning.
  • We willen geen open winkels op zondag
  • We tonen christelijke barmhartigheid voor vluchtelingen en statushouders.
  • Het uitgangspunt is dat er geen (sport)evenementen zijn op zondag.
  • Subsidie geven we ook aan organisaties met een levensbeschouwelijke identiteit.
  • We houden de begraafrechten betaalbaar.

Hoe besturen we de gemeente

Het gemeentebestuur staat dicht bij de burger en geeft de burger vertrouwen. Integriteit is daarbij een voorwaarde. Alleen een betrouwbare overheid krijgt vertrouwen van de burger. We vinden het belangrijk dat we burgers, het bedrijfsleven en belangengroepen betrekken bij planvorming en beleid. Met uw hulp en kennis ontstaat meer draagvlak voor en kwaliteit van de plannen.

Belangrijke items hierbij zijn

• betrouwbaarheid
  • een sober en doelmatig financieel beleid voeren
  • luisteren en handelen als u aandacht vraagt voor problemen
  • iedereen gelijkwaardig behandelen
  • oog hebben voor kwetsbaren
  • inzetten op draagvlak bij bewoners, mede daarom faciliteren we dorps- en stadsraden
  • we werken samen met andere gemeenten in gemeenschappelijke regelingen
  • In Zeeuws Vlaanderen is het goed om te zien dat elke gemeente zijn eigen kleur en dynamiek heeft. Dit is iets om te koesteren, een herindeling of fusie kan dan ook niet op onze steun rekenen. Wel zien we de noodzaak om bestuurlijk intensief samen te werken.

Is Terneuzen voldoende veilig

Wij willen er alles aan doen om er voor te zorgen dat u in een veilige omgeving kunt wonen, werken, naar school gaan, recreëren en ontspannen. Primair is dat een van de kerntaken van de gemeente. De politie heeft hierin een belangrijke rol en zorgt voor de fysieke veiligheid. Verder kunnen burgers, woningbouwverenigingen, instellingen en het bedrijfsleven ook veel doen aan het verhogen van de veiligheid door het nemen van fysieke maatregelen of de signaalfunctie. We streven er naar het veiligheidsgevoel in het algemeen te verbeteren.

Onze inzet hierbij is:

• Veiligheid is essentieel, we bezuinigen daar niet op. Extra (nationale) politie in onze gemeente is nodig om de criminaliteit in de buitengebieden te bestrijden.
  • Buurtpreventie, WhatsApp-groepen en AED-projecten verdienen stimulans.
  • We hebben voldoende wijkagenten en ze zijn meer zichtbaar op straat, daarvan gaat een preventieve werking uit.
  • Er komt meer ruimte voor opsporing van lokale criminaliteit –zeker in buitengebieden-, de gemeenteambtenaren zijn alert tijdens het uitvoeren van hun taak in het buitengebied. De burgers melden vermoedens van illegale activiteiten via meldmisdaadanoniem.nl
  • De gemeente zet zich maximaal in voor het realiseren van korte aanrijdtijden van politie, ambulance en brandweer.
  • Boa’s werken nauw samen met de politie om zichtbaarheid te verbeteren en handhaving te bevorderen.
  • De gemeente heeft een meldpunt discriminatie en geweldsincidenten waar burgers melding kunnen maken van onveilige situaties.

Van A naar B

Verkeer en vervoer blijft aandacht vragen. We willen belangrijke doorgaande verkeerstromen zoveel mogelijk buiten de woonkernen. Vandaar dat de ontsluiting van de ontwikkellocatie Othene, via de N290 zo belangrijk is.

Terneuzen is het centrum van Zeeuws Vlaanderen. Zeker op het gebied van werkgelegenheid en bedrijvigheid is het de belangrijkste plaats. Daarom is bereikbaarheid en daarmee een goed wegen- en fietsnet essentieel. De enige verbinding met Nederland is de Westerscheldetunnel en daarmee is dit een cruciale schakel in het wegennetwerk voor Terneuzen.

Openbaar vervoer is een belangrijk vervoermiddel waar velen gebruik van maken, efficiënter gebruik van dit vervoer daarop willen we inzetten.

Wat gaan we er aan doen zodat u snel van A naar B kunt:

• Laan van Othene wordt z.s.m. aangesloten op N290;
  • De Westerscheldetunnel z.s.m. tariefvrij;
  • Goede ontsluiting van de kern Terneuzen;
  • Bedrijven en organisaties vervoeren hun goederen buiten de spits om.
  • De gemeente stimuleert inwoners om te fietsen. Er komt een onderzoek naar de aanleg van snelfietsroutes, bijvoorbeeld Axel-Terneuzen, om het fietsen te stimuleren. Ontbrekende schakels in het fietspadennet worden aangelegd.
  • De gemeente beperkt de wachttijden voor fietsers bij verkeerslichten.
  • Er komen oplaadpunten voor elektrische fietsen in het centrum. Ook worden er overdekte en beveiligde fietsenstallingen gebouwd.
  • De spoorwegovergang in de Koegorsstraat aanpassen voor fietsers.
  • Wegen richten we duurzaam en veilig in. 30km-zones moeten echt voldoen aan de eisen.
  • We optimaliseren het openbaar vervoer.

Economie: geen doel maar middel

Ons hele westerse samenlevingsmodel is gebaseerd op het kapitalistische groeimodel. De SGP vindt economie ook belangrijk. Voor ons is de economie geen doel maar een middel. De economie is nodig om in ons levensonderhoud te voorzien. Vanuit het Bijbels perspectief van rentmeesterschap is het onze verantwoordelijkheid om de schepping niet te laten lijden onder onze drang naar welvaart.

Een ander aspect is de invloed op de kwaliteit van de leefomgeving van de industrie langs het kanaal van Gent naar Terneuzen. Inwoners in kernen krijgen te maken met geur-, geluid- , stof- en lichthinder. Handhaven is een middel om te toetsen of aan de vergunningvoorwaarden wordt voldaan, maar blijkt in de praktijk lastig.

De SGP focust zich vooral op de onderstaande items:

• Ontwikkeling van de westelijke kanaaloever is alleen bespreekbaar wanneer er aantoonbaar geen sprake is van hinder. De impact op het landschap en de kernen dient verzacht te worden door een kwalitatief hoogstaande landschappelijke inpassing.
  • De gemeente voert een constante dialoog met de lokale bedrijven om in te kunnen spelen op de nieuwe economie.
  • We stimuleren innovatie door fondsen en faciliteiten. Lokale producten, zoals vlas, kunnen zich lenen voor isolatiemateriaal.
  • Aandacht voor streekeconomie, we steunen daardoor de ondernemers in de gemeente Terneuzen.
  • Lokale bedrijven koesteren we, de bedrijfscontactfunctionaris heeft hierin een belangrijke rol.
  • Gemeentelijke opdrachten besteden we uit aan lokale bedrijven, mits de regelgeving het toestaat.
  • De beschikbaarheid van voldoende arbeidskrachten voor het MKB is een bron van zorg. De gemeente zet, in samenspraak met het bedrijfsleven, Zeeuws-Vlaanderen op de kaart als aantrekkelijk woon- en werkgebied.
  • De gemeente stimuleert ondernemers om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Dethon kan hierin een bemiddelende rol vervullen.

Ruimte voor de land- en tuinbouw

Boeren en tuinders, de stoffeerders van ons poldergebied, verdienen gemeentelijke steun. Zij zijn belangrijk voor onze voedselvoorziening en spelen een goede rol in natuurbeheer en het behoud van onze landschappen. De gemeente creëert ruimte voor hen om hun bedrijf economisch gezond te houden. Regelgeving dient als een steun in de rug in plaats van als stok tussen de spaken. Een aantrekkelijk en vitaal platteland bepaalt in hoge mate welvaart en welzijn en een goede toekomst.

Belangrijke punten voor de land- en tuinbouw zijn:

• We geven ruimte om naar eigen inzicht (biologisch, recreatief en andere vormen) te ontwikkelen.
  • We voorkomen ellenlange procedures en dereguleren om ontwikkelingen bij bedrijven soepeler te laten verlopen.
  • In Zeeuws-Vlaanderen is er een mesttekort. Vanuit duurzame overwegingen zou mestimport vanuit België eenvoudiger moeten worden. De gemeente werkt hier aan mee.
  • De aanplant van landschapselementen stimuleren. Gezien de vrijwilligheid hiervan stellen we geen regelgeving op.
  • Door de aanleg van zonnepanelen op daken (SDE subsidie) en kleine windmolens verduurzamen deze bedrijven in hoge mate.
  • Bedrijven kunnen een positieve rol vervullen qua biodiversiteit, op eigen erf nestkasten voor vogels, bloemrijke akkerranden voor insecten en vogels etc. De gemeente faciliteert.
  • Aanleg parallelwegen bevorderen, een belangrijke schakel Hoek-brug Sluiskil ontbreekt.

Jeugdzorg

Hoewel het aantal kinderen en jongeren in Nederland gelijk blijft, nemen de kosten voor jeugdhulp in veel gemeenten toe. Voor de kosten van jeugdhulp  is de komende jaren  extra budget vanuit het rijk toegezegd. Daardoor kunnen we de zorg geven die nodig is.

Voor een goede en efficiënte jeugdzorg willen we o.a.:

• Inzetten op een laagdrempelig en toegankelijk Centrum voor Jeugd en Gezin voor ouders. Het CJG is onderdeel van de lokale toegang tot jeugdhulp (sociaal team, wijkteam, jeugd- en gezinsteam). Deze teams bieden zelf ook hulp en brengen één gezin – één plan – één regisseur in de praktijk. Ze bieden hulp met oog op het hele gezin.
  • Dat de gemeente inzet op preventie van (v)echtscheidingen, bijvoorbeeld door relatietherapie voor ouders ter beschikking te stellen.
  • Dat zorgvragers in de jeugdzorg keuzevrijheid krijgen. Zo wordt er rekening gehouden met de levensovertuiging van ouders en jongeren.
  • Voor jongeren die niet thuis kunnen wonen, wordt een zo ‘thuis’ mogelijke oplossing gezocht, in een pleeggezin of in een gezinshuis.

Zorg en aandacht voor ouderen

Gemeenten zijn op grond van de Wmo 2015 primair verantwoordelijk voor het vormgeven van een aanpak tegen eenzaamheid. Gezien het aandeel ouderen in de gemeente Terneuzen, nu al bijna 25%, is het noodzakelijk eenzaamheid op de agenda te zetten.

Wat willen we concreet gaan doen:

• De gemeente zet “Eén tegen eenzaamheid” nadrukkelijk op de kaart. Ze neemt de regierol en faciliteert een actieve aanpak. Inwoners, bedrijven, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke organisaties vormen een coalitie tegen eenzaamheid.
  • Ouderen kunnen gratis computerlessen volgen in de Bibliotheek te Terneuzen, dit is een voorbeeld van gericht beleid tegen eenzaamheid.
  • Voldoende seniorenwoningen bouwen. Deze bieden oudere inwoners de mogelijkheid om binnen de eigen omgeving te blijven wonen.
  • We zorgen dat er altijd een loket beschikbaar is voor ouderen die digitaal minder vaardig zijn. Ouderen die zonder afspraak langs komen worden niet weggestuurd.

Betaald en onbetaald werk gelijkwaardig

Niet alleen betaald werk is waardevol. Zorg, ondersteuning en vrijwilligerswerk waardeert en stimuleert de partij als even nuttige maatschappelijke bijdragen. De arbeidsparticipatie moet dan ook niet met allerlei regelingen worden opgevoerd. Wel is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn inkomen.

De SGP heeft een groot hart voor mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt (langdurig werklozen, gehandicapten, bijstandsgerechtigden) worden door de gemeente actief geholpen. Daarbij werkt de gemeente nauw samen met werkgevers in de gemeente en regio en met de sociale werkplaatsen.

Onderwijs

De gemeente Terneuzen heeft een taak bij lokaal onderwijsbeleid, passend onderwijs, leerlingenvervoer, nieuwbouw en uitbreiding van scholen, het tegengaan van onderwijsachterstanden en toezicht op de leerplicht. Het is goed dat de gemeente zich betrokken voelt op het onderwijs in elke kern. De professionele ruimte van scholen blijft daarbij vooropstaan.

Hieronder volgen een aantal belangrijke kernpunten:

• De SGP vindt de vrijheid van onderwijs absoluut leidend.
  • We maken scholen duurzaam en bouwen indien nodig nieuwe scholen.
  • De SGP wil laaggeletterdheid en taalachterstanden effectief aanpakken. Het bevorderen van leesgedrag onder jonge kinderen is hierbij een belangrijk middel.
  • Onderwijs en jeugdhulp werken intensief samen om thuiszitten te voorkomen. Daarbij hebben ze oog voor de complexiteit van de problematiek.
  • We vinden het zg ‘signatuurvervoer’ belangrijk.

Sport en cultuur

Sporten is gezond en plezierig. Het heeft een vormende en samenbindende werking. Het is goed voor de sociale en fysieke ontwikkeling van jongeren. De SGP ondersteunt dat graag door goede faciliteiten en accommodaties te bieden. We hechten aan de zondagsrust. Daarom wijzen we zondagssport af.

Op sortief gebied willen we o.a. extra op de kaart zetten:

• Ouderen en gehandicapten verdienen extra aandacht. Daarom ziet de SGP een rol voor de overheid in het bevorderen van breedtesport.
  • De SGP is voor het realiseren van outdoor fitness, daardoor kunnen mensen met een krap budget buiten aan de conditie werken.

De cultuurbeleving is belangrijk en is te definiëren in een aantal aandachtsvelden.

• Culturele activiteiten moeten ontstaan uit particulier initiatief. De gemeente vervult daarbij wel een stimulerende en ondersteunende rol. Evenementen en cultuuruitingen passen altijd bij de goede zeden. Ze mogen niet aanstootgevend zijn.
  • De gemeente voert actueel beleid voor archeologie en cultuurhistorie, zodat waardevolle historische (landschaps)elementen en plaatsen behouden blijven en zichtbaar zijn.
  • Cultuurhistorische verenigingen worden ruimhartig ondersteund door de gemeente en krijgen een podium in de bibliotheek om informatie over de streek te delen;

Volksgezondheid, milieu, (duurzame) energie en leefomgeving

Rentmeesterschap is een centrale gedachte binnen de SGP. We willen goed omgaan met de schepping en de volksgezondheid. Een duurzame samenleving, waarbij kinderen en kleinkinderen niet worden belast met de negatieve erfenis van onze generatie, is erg belangrijk. Milieuregels worden bij voorkeur (inter)nationaal gemaakt. De SGP zal gemaakte afspraken respecteren en nastreven.

Bij de bovenstaande thema’s focussen we op:

• Op scholen krijgen leerlingen voorlichting over bewegen, gezonde voeding en de gevaren van verslaving. Met name voor (drugs)verslaving is een gerichte en verplichte voorlichtingscampagne nodig.
  • Zwaar vervuilende industrie en milieubelastende opslag nadrukkelijker handhaven, we zijn zeer kritisch als het gaat over opslag van zwaar verontreinigde bodemstoffen etc..
  • De bestrijding van de hondenpoepoverlast heeft prioriteit. BOA’s vervullen hierin een belangrijke rol. Hondentoiletten worden regelmatig gereinigd.
  • Speelterreinen en speeltoestellen worden op een goede manier over de gemeente verdeeld. Het is fijn als elk kind op loopafstand kan spelen en bewegen.
  • Bij afvalinzameling kan het milieurendement worden verbeterd. Daarom moeten afvalstromen tegen aanvaardbare kosten voor de burger optimaal worden gescheiden. Het serviceniveau blijft minimaal gelijk.
  • De SGP bepleit het stellen van doelen voor energiebesparing. Voorkomen is immers beter dan genezen. Initiatieven die het energiegebruik verminderen verdienen de voorkeur boven het duurzaam opwekken van energie.
  • Restwarmte van industrie inzetten voor woningen en bedrijven.
  • De gemeente geeft bij sociaaleconomisch zwakkeren in de samenleving bekendheid aan duurzaamheidswinkels en groene regelingen. Deze groep mag niet de dupe worden van dure duurzaamheidsmaatregelen. Energiecoaches kunnen hierbij een goede rol vervullen. Helaas is de praktijk nu vaak zo dat duurzaamheidssubsidies terechtkomen bij de meest draagkrachtigen.
  • Een windmolen heeft een grote ruimtelijke impact en brengt problemen met zich mee als slagschaduw, zicht- en geluidshinder en mogelijke gezondheidsproblemen. De SGP is voorstander van windenergie op zee, de productie ervan vergt minder subsidie en heeft geen nadelige gevolgen voor mens en natuur.
  • De gemeente zet in op zonne-energie op daken.
  • Bij de herinrichting van buitenruimte en woongebieden werkt de gemeente aan beperking van wateroverlast, droogte en hitte.
  • De gemeente hanteert hetzelfde kwaliteitsniveau voor de openbare ruimte in steden en dorpen.
  • De SGP vindt dat de huidige voorzieningen in de kleine kernen gehandhaafd moeten blijven.

Volkshuisvesting

In een gemeente moet er voor elke doelgroep woonmogelijkheid zijn, in Zeeuws-Vlaams verband wordt dit afgestemd. Demografische ontwikkelingen houden namelijk niet op bij de gemeentegrenzen. Diversiteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van woningen moeten in balans zijn of in balans worden gebracht.

Belangrijke items zijn:

• De gemeente maakt concrete afspraken met woningcoöperaties over de beschikbaarheid van voldoende betaalbare huurwoningen. Over de bouw van voldoende seniorenwoningen worden prestatieafspraken gemaakt.
  • Voor starters op de woningmarkt kunnen tiny houses een goede oplossing zijn. De gemeente faciliteert dit.

Ruimtelijke ordening

In 2022 wordt naar verwachting de Omgevingswet ingevoerd. Die biedt een kans om lokale beleidsruimte te ontwikkelen. Initiatiefnemers moeten meer verantwoordelijkheid krijgen om draagvlak voor nieuwe bouwontwikkelingen te vinden.

We vragen aandacht voor o.a. het volgende:

• Wijn zijn van mening dat er voldoende passend woningaanbod moet zijn in de kernen. Daardoor kunnen inwoners die geboren en getogen zijn in de eigen kern blijven wonen.
  • Uitbreiding van bedrijventerreinen is gekoppeld aan revitalisering van bestaande terreinen.

Stedelijke vernieuwing

Stedelijke vernieuwing of dorpsvernieuwing krijgt prioriteit boven de uitbreiding van een stad of dorp. De SGP is tegelijk wel beducht voor hoogbouw en verstening. Zuinig ruimtegebruik en het bundelen van woningen met bestaande voorzieningen is belangrijk.

Wat vinden we met name van belang:

• De gemeente herstructureert oude wijken. Een op te zetten fonds, dat gevoed wordt door heffingen van nieuwbouw, kan dat mogelijk maken. Een goede lobby en goed onderbouwde langetermijnplannen kunnen rijkssubsidie opleveren voor het vernieuwen van deze oude wijken.
  • De gemeente pakt stads- en dorpsvernieuwing proactief aan met alle betrokkenen.

Huisvesting arbeidsmigranten

Arbeidsmigranten zijn niet meer weg te denken in onze samenleving. Het aantal migranten neemt alleen maar toe. Vooral in de agrarische sector, logistieke dienstverlening, distributiecentra en slachterijen werken veel arbeidsmigranten. Hun huisvesting vormt echter een probleem.

In veel gevallen is het niet al te best gesteld met het onderkomen van arbeidsmigranten. Ze zitten vaak met te veel mensen in een woning/verblijf. Daardoor kan overlast ontstaan in de woonwijk.

Hoe willen we het gaan regelen:

• We zijn voor een zelfbewoningsplicht bij het kopen van een woning in de stad of een kern. Daardoor wordt voorkomen dat er woningen onttrokken worden aan de autochtone bewoners en onwenselijke verhuur aan arbeidsmigranten ontstaat.
  • De gemeente stelt een arbeidsmigrantencoach aan die de taal spreekt en de mensen wijst op waarden en normen binnen de kernen.
  • Bedrijven en gemeente zorgen samen voor een aanvaardbare kwaliteit van het woon- en leefklimaat voor zowel de te huisvesten arbeidsmigranten als voor de directe omgeving.